Blogg Alle tjenester Logg inn book yogatime Book bli-kjent-samtale Logg inn/biblioteket

Hammerfest bak fasaden #2: Næringsliv, kommunen og sommerfugleffekten

Hei hei kjære leser, velkommen til Hammerfest bak fasaden #2

Stor takk igjen for alle tilbakemeldingene fra så mange av dere - det er både varmende, inspirerende og fortvilende.

Fortvilende fordi alt for mange kjenner seg igjen i blogginnleggene mine. Det alle forteller er at det er så viktig at jeg fortsetter å skrive om det ingen tør å si - og også om det mange har prøvd å ta opp uten å nå frem.

Mer om dette i det neste blogginnlegget, "Hammerfest bak fasaden, del 3".

Nå har turen kommet til "Hammerfest bak fasaden, del 2" - i dette blogginnlegget er hovedtemaet næringslivet og kommunen - og forholdene for de små bedriftene.

De små bedriftene er som regel små pga. at det er få antall ansatte - men ikke små når det kommer til faglig dyktighet, kvalitet, ambisjoner og det indre drivet til å ville bidra med noe stort og positivt for kundene, befolkninga og byen.

Kanskje dette er et tema som ikke engasjerer deg - men tro meg; du berøres av det du også, som innbygger i en liten by. Fordi alt henger sammen med alt, alt som skjer ett sted har uante virkninger andre steder - på kort og lang sikt. 

 

Ok. Nå henvender jeg meg til deg, kjære Hammerfest kommune - ja, jeg mener det når jeg sier kjære - det går an å si "kjære" og samtidig ha en slitt tillit - fordi jeg har fortsatt tro på deg, Hammerfest kommune. Og jeg har fremdeles et håp om endring for byen i en god retning.

I dette blogginnlegget vil jeg belyse særlig to tema knyttet til kommunen og små bedrifter i Hammerfest.

 

TEMA 1) Kommunal forskjellsbehandling og mangel på bruk av lokale tjenesteleverandører 

Som lokalsamfunn og kommune trengs det å ta tak i forskjellsbehandlinga som har fått foregå i årevis i kommunal regi. Det er dessverre sånn at kommunen favoriserer noen tjenesteleverandører - og gir smuler eller ignorerer andre. 

Lurer du på hvilke bedrifter jeg snakker om? 

Her er to eksempler: 

Eksempel 1: Avisa Hammerfestingen. 

Men kanskje det har blitt bedre nå som avisa Hammerfestingen har blitt en del av Amedia?

Kjære kommunen, synes ikke du også at det uansett er skikkelig ille at denne viktige avisa for Hammerfest, i årevis har fått smuler fra deg og så vidt har klart å overleve - mens avisa iFinnmark som har mye større muskler, har fått store pengesummer fra kommunens jevnlige annonsering i iFinnmark?  

Vi trenger to sterke lokalaviser i Hammerfest. Å kun ha iFinnmark ville ha vært et stort tap, det ville ikke ha bidratt til økt tillit eller bedret ytringsklimaet i Hammerfest. 

 

Eksempel 2: Arkitektkontoret Arkhaus.

Jeg synes det er imponerende at arkitekt Alex ved Arkhaus har orket å fortsette bedriften sin i Hammerfest med tanke på all motgangen og forskjellsbehandling som han har fått i møte med kommunens investeringer, prioriteringer og tildelinger. 

Kun 3 oppdrag har han fått fra Hammerfest kommune i de 12 årene han har drevet arkitektkontor i Hammerfest.

Altså, du leste riktig. Kun 3 små oppdrag av alle små og store oppdrag kommunen har trengt arkitekthjelp til de siste 12 årene. Det dreier seg trolig om 25 - 30 arkitektoppdrag siden 2011 som har blitt delt ut av Hammerfest kommune, uten engang å innhente tilbud fra Arkhaus. Hvordan er det mulig? 

Ved oppdrag under 1,1 millioner kroner er det ingen krav om utlysning (dvs anbud er ikke nødvendig). Kommunen tar da direkte kontakt med arkitekter de vil bruke for slike oppdrag. I stedet for å henvende seg til Alex på det eneste registrerte arkitektkontoret i Hammerfest kommune - det vil si rett over gata - bruker Hammerfest kommune arkitektkontorer i Alta og Oslo til kommunale små arkitektoppdrag i Hammerfest. 

I tillegg bruker Hammerfest kommune et ingeniørbyrå fra byen bl.a. til utføring av arkitektoppdrag. Kommunen handler altså av og til "lokalt” likevel, men bruker da et firma uten formell arkitekturkompetanse. Med andre ord: Kommunen bruker arkitekter fra andre byer eller ingeniører fra Hammerfest, men ikke arkitekten fra Hammerfest.

Og nå, det vil si i 2022, åpnet det alta-eide og alta-registrerte arkitektkontoret Verte en avdeling i Hammerfest.

Det mest oppsiktsvekkende her er at kommunen ikke engang spør etter levering av tilbud fra Arkhaus. Det handler altså ikke om at Arkhaus ikke får oppdrag på grunn av urimelige honorarkrav eller andre problemer med tilbudet - men om systematisk og konsekvent utestenging av Arkhaus fra kommunens leverandørsliste.

Er ikke det merkverdig? Hva synes du selv, Hammerfest kommune? Har det blitt billigere og bedre lokale arkitektløsninger av å bruke arkitekter som holder til 15 og 188 mil unna den værharde lille øya vi bor på? Eller et firma uten formell arkitekturkompetanse? Og har det bidratt positivt til bolyst og blilyst?

Tenk, å ha en arkitekt som etablerer seg helt uti i havgapet på en øy lengst nord i verden - en by med stadig strammere økonomi og som til alle tider har hatt utfordring med fraflytting - og der man snakker om bolyst, blilyst, mangel på helsepersonell osv. - så velger kommunen å ignorere denne arkitekten som bor i Hammerfest med sin familie med 3 små barn, og sin fru som er overlege på Hammerfest sykehuset. Og som i tillegg bidrar både i det kulturelle og politiske livet i byen. 

Det er verken overflod av arkitekter, leger eller tilflyttere med barneflokk som blir værende i Hammerfest. 

Har byen råd til å miste flere dyktige, engasjerte fagpersoner? 

Ikke råd i det hele tatt.  

Jeg har mistet tellinga på hvor mange som har gitt opp og flyttet fra byen med familien sin bare de 7 siste årene jeg har bodd her. Nei, de har ikke flyttet fra Hammerfest på grunn av avstandene til familien i sør og flyprisene alene. 

Etter det siste lille arkitektoppdraget Alex fikk av kommunen måtte han gå til sak mot kommunen i 2022 for å få utbetalt det avtalte beløpet for oppdraget. 

Da hadde kommunen avslått flere tilbud fra Alex om å sette seg sammen for å finne en løsning. I stedet for sendte du, kommunen, ut din advokat for å overbevise Alex om at Arkhaus ikke hadde noe krav. Og så avsluttet du med å ikke engang møte opp i retten - du nøyde deg med å svare på en fjasete måte på spørsmål fra media. Mer enn 70 timer brukte Alex bare på å få pengene for jobben han hadde gjort.

Arkhaus fikk til slutt pengene for jobben som var utført.

Det vi si: Oppdraget var todelt med tegne- og søknadsarbeid. Tegnearbeidet ble betalt etter utføring, men ikke søknadsdelen. Denne delen ble utført ca. 90% av Arkhaus, før kommunen nektet Arkhaus å sluttføre jobben. Deretter engasjerte kommunen et nytt firma for å gjennomføre søknadsjobben - komplett fra starten! En liten skandale i seg selv, både med tanke på tid- og pengebruken til Arkhaus - og kommunen (det vil si skattebetalerne).

Respektløst? Ja. 

Tillitsvekkende? Nei.

Fikk Alex og Arkhaus noen forklaringer, innrømmelser eller beklagelser fra kommunen? Nei. 

Ingen bedrifter havner øverst på leverandørlisten av å gå til sak mot en oppdragsgiver. De ramler heller helt ut av den. Svartelistes. Og ramler mest sannsynlig ut av andre oppdragsgiveres leverandørlister også - oppdragsgivere blir skeptiske til bedrifter som har tatt slike saker til retten. 

Alex har i mange år prøvd på ulike måter å få innpass mtp oppdrag fra kommunen, han har snakket med ansatte på alle slags nivåer i aktuelle sektorer, inkl tidligere rådmann, tidligere øverste politiske ledelse noen år tilbake osv osv. Og Hammerfest næringsforening.

Resultatet? Lik null. 

Eller langt under null.

Fordi: det tar mye tid, energi og gir et stort tap av glød og motivasjon å få null respons fra en så sentral oppdragsgiver som deg, kommunen. 

Denne null-respons-måten høres også prikklik mitt forsøk på å få være vikar for min sykemeldte kollega, og dermed er det fremdeles 2 års ventetid til psykomotorisk fysioterapi og kroppterapeutisk traumebehandling i  Hammerfest kommunes ergo- og fysioterapitjeneste. Slik som det har vært i 5 år nå. 

Og alt dette gjør noe både med tilliten og troverdigheten til deg, kommunen. Og går utover små og store bedrifter, dvs arbeidsplasser og hardtarbeidende gründere (selvstendig næringsdrivende). Vi driver av egen lomme, av faglige dyktighet og lyst til å bidra i byen vi bor i. Og det går selvfølgelig også utover tilbudet til de kundene som bruker oss og med videre ringvirkninger for byens befolkning. Flere tomme sentrumslokaler. Dårlig stemning. Fraflytting. 

I mange år har jeg hørt disse ordene om Hammerfest kommune: Kameraderi, inhabilitet, nepotisme og forskjellsbehandling. Og dette, dette virker som gift i et lite lokalsamfunn. 

Hvilken by og kommune ønsker vi å være? 

Alt dette angår ikke bare noen få, det påvirker oss alle.

Det har ringvirkninger.

Det gir sommerfugleffekten. 

Sommerfugleffekten er, i følge Store norske leksikon, små endringer i forholdene ved et visst tidspunkt som kan forplante seg og gi store virkninger senere.

 

TEMA 2: Hva er lovlig næringslokale og lovlig drift?

Jeg har også noen spørsmål om kommunens regelverk, og kommunen som viktig part for å legge tilrette for næringsvirksomhet i Hammerfest.

Jeg spør åpent her fordi det verserer så mange spørsmål og uklarheter blant oss som driver egen bedrift - både vi som har drevet bedrift i flere år (noen av oss i flere 10-år), og de som er ferske som bedriftseiere. Mange, spesielt de ferske, tør ikke ta kontakt med kommunen selv. 

Bakgrunnen for at jeg lurer på hva som er lovlig næringslokale og lovlig drift er dette
Jeg kontaktet kommunen høsten 2022 fordi jeg ville søke om bruksendring for boligen min i Forsøl - altså endre bruken av privatboligen til næring. Jeg ville skape et godt tilbud og et flott sted for bygda og byens befolkning i alle aldre. 

Jeg fikk svar, raskt og hyggelig. Bruksendring av boligen er ikke forenelig med regelverket til kommunen. Regelverk for omgjøring av privatbolig til næringsdrift er strengt. 

Det er krav om universell utforming, det skal være samtykke fra arbeidstilsynet og naboer, parkeringsplasser, det er tekniske krav i henhold til byggestandarder (TEK17). Og så videre, lista er lang og omfattende.

Kommunens restriksjoner er altså mange og strenge - men det er også av forståelige grunner. Derfor satset jeg i stedet videre i mitt leide næringslokale i Hammerfest sentrum.

Og nå legger jeg ned driften i det flotte sentrumslokalet mitt.

 

Grunnene til at jeg avvikler driften i leid næringslokale i Hammerfest sentrum er flere:

1) En av grunnene til at jeg avvikler har jeg beskrevet i blogginnlegget "Hammerfest bak fasaden del 1", det vil si på grunn av manglende mulighet til å få være vikar som psykomotorisk fysioterapeut med kommunal driftsavtale - som ville ha inkludert avtale med nav/helfo og frikortsordning for pasientene m.m.

Det er for dyrt for mange av byens innbyggere å benytte seg av mitt helprivate psykomotorisk fysioterapitilbud - og særlig for de som trenger det aller mest. 

2) En annen grunn er at nå driver mange av mine aktuelle medleietakere bedriftene sine hjemmefra - det er ikke bærekraftig for meg å drive alene i næringslokalet jeg leier. 

3) Økonomisk dyrtid og utfordringene i kommuneøkonomien påvirker alle oss som driver egen bedrift. Færre har mulighet til å benytte seg av det vi tilbyr, og som bedriftseiere har vi, uansett dyrtid eller ikke, faste driftskostnader på mange ti-tusenlapper hver eneste måned, hele året. Kostnadene er de samme uansett hvor få eller hvor mange kunder vi har. 

Mange av pasientene/klientene/kundene mine har tatt kontakt med meg den siste måneden for å forsikre seg om at de fremdeles kan komme til meg for 1-1 oppfølging fra nyåret 2024. Og det kan de - dersom også jeg kan benytte egen bolig til dette.

Så nå spør jeg på vegne av meg selv og andre bedriftseiere i Hammerfest sentrum som har søkt om godkjenning av bruksendring av egen bolig det siste året og fått avslag. Og også for de som allerede har flyttet bedriften sin fra næringsbygg til enkeltrom i egen bolig - og som er usikre på hva som er lovlig og ikke lovlig drift i eget hjem. 

Noen av bedriftseierne som driver hjemmefra har fått grønt lys fra regnskapsføreren sin, andre tar sjansen fordi de ser at andre driver hjemme, mens mange andre igjen ikke har tenkt på om det er lovlig eller ikke.

Og flesteparten kvier seg for å spørre kommunen til råds.  

Så kommunen, kan du hjelpe oss som har egen bedrift å få klarhet i reglene for næringsdrift i Hammerfest?

Spørsmålene mine er, på vegne av meg selv og andre bedriftseiere i Hammerfest: 

  1. Er det lov å drive bedrift i boligen som man selv bor i? 
  2. Eller kommer det an på hvor mye eller lite av boligen man bruker til næringsvirksomhet?
  3. Eller kommer det an på hvilken type næring man driver - at det er lov for noen næringer å drive hjemmefra og ulovlig for andre næringer?

For eksempel:
Hvis jeg innreder kun et rom eller to i boligen jeg bor i, til næringsvirksomhet (i mitt tilfelle til behandlingsrom og til yogakurs): er det innafor?

Og hvis det er innafor: kan jeg bare sette i gang å tilby massasje og yogagrupper hjemme hos meg selv uten å søke om tillatelse, uten å ha bedriftens skilt på husveggen eller ta hensyn til antall parkeringsplasser, nabovarsel, egen inngang for kundene/klientene/yogadeltakerne osv? 

I min bransje, dvs. som fysioterapeut, er det vanlig å ha hjemmebehandling hos pasientene, og da er det kanskje helt innafor å drive hjemme hos meg selv som massør, fysioterapeut, coach og yogalærer? 

Andre bransjer har helt andre og svært strenge krav - f.eks. strenge krav til hygiene pga infeksjonsfare i forbindelse med tjenestene de tilbyr, og disse kontrolleres av ulike offentlige instanser (som f.eks Helsetilsynet). 

Eiere av sentrumsbedrifter som er underlagt slike strenge regelverk, forteller at de bruker store pengesummer og mye tid på å drive lovlig - de blir kontrollert og sjekket av kommunen og ulike instanser - mens et stort antall bedrifter i nøyaktig samme bransje driver hjemmefra - uten godkjenning og uten å bli kontrollert. Kommunen er klar over dette, uten å gjøre noe, uten å veilede eller kontrollere disse bedriftene.

Bedriftene som driver lovlig blir altså kontrollert av ulike instanser. Og det er også disse bedriftene som bidrar til at sentrum er levende, at det er lys og liv i lokalene. 

Ett eksempel: Under siste tilsyn hos en av mine kollegaer i Hammerfest sentrum, kom hele 6 leger (på en og samme tid) fra Helsetilsynet på uanmeldt besøk for å kontrollere at driften foregår på lovlig vis. Bedriften ble sjekket fra A til Å inntil hver minste detalj. 

Du ville ikke ha trodd det hvis jeg hadde listet opp alt som blir sjekket hos denne lovlig drevede bedriften. 

Det vil si: bransjer med strenge krav, og som driver lovlig, blir kontrollert og sjekket med uanmeldte tilsyn som tar mange timer hver gang i bedriftens åpningstid.  

Uten like forhold for bedriftene forsvinner tilliten til systemet inkludert til kommunen, og vi risikerer å miste flere bedrifter i Hammerfest sentrum.

Også den indre gløden og lysten til å drive egen bedrift, og skape noe unikt og flott for innbyggerne i Hammerfest, forsvinner når kommunens kontroll, krav og håndheving av regelverket er i to helt ulike ender av skalaen der noen må bruke masse tid og penger på å drive lovlig - mens andre slipper både kontrollen, tidsbruken og de ekstra kostnadene det innebærer å drive lovlig.

Det er behov for en skriftlig, konkret og tydelig veileder som beskriver hva som er lovlig næringsvirksomhet og lovlig næringslokale for små bedrifter - en veileder som alle enkelt kan få tilgang til og som alle kan forholde seg til, på likt. 

Kanskje kommunen i forarbeidet til en slik veileder kan legge ut info fortløpende - med konkrete, tydelige retningslinjer på kommunens nettside - sånn at både nåværende og fremtidige bedriftseiere og gründere kan bruke det som et oppslagsverk?

NB, i tilfelle du som leser dette lurer på hva som gjelder for salg av det du tilbyr på hobbybasis: Det er forskjell på næringsvirksomhet og hobbyvirksomhet som driver salg av produkter og tjenester - så snart du får overskudd (i kroner og øre) så er du skattepliktig. Er du i tvil om din hobbyvirksomhet er skattepliktig, bør du dokumentere inntekter og kostnader gjennom Skjema RF-1298 hos skatteetaten.no. Og dersom du driver med "hobbysalg", og tilbyr noe som er underlagt strenge hygienekrav (eller egne krav til HMS): de samme strenge regelverkene gjelder for deg også. 

Takk for at du leste helt hit. 

Kommunen - jeg håper du også leste helt hit. Og at du også leser del 3 som kommer snart.

Temaet i del 3 er helsefarlige ledere i kommunen med mye makt, og de konsekvensene det har for arbeidstakernes livskvalitet og helse, tjenestetilbudet, bo- og blilysta. Det er rådyrt for den enkelte både helsemessig, økonomisk, for livskvaliteten, for familiene og barna, arbeidsplassene, tjenestemottakerne, lokalsamfunnet og kommuneøkonomien at slike ledere får lov til å fortsette å oppføre seg forferdelig år etter år - og holde på som de gjør. Folk blir syke av det. Og det, det har mange konsekvenser. 

Sat Nam❤️ Ellen

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.